סטודיו אומן בקמפוס

קורס סטודיו אומן בקמפוס 1  | ד"ר אלעד שניידרמן

בסמסטר האחרון התארחתי במחלקת ההומניסטיים כאמן אורח בתוכנית החדשה של הטכניון – ״אמן בקמפוס״. החוויה היתה מדהימה מהרבה בחינות, ועל כך אני בראש וראשונה רוצה לומר תודה על ההזדמנות המופלאה והאירוח החם והתומך.
כחלק מתוכנית "אמן בקמפוס" עסקתי בהנחת יסודות למחקר אמנותי/ מדעי ובהוראה של קורס העוסק בתחומי האמנותי.

המחקר המתהווה הינו שיתוף פעולה עם ד"ר ליאור ארבל מהחוג לעיצוב תעשייתי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. אנו מתכננים כעת ניסוי/מיצג העוסק בקבלת החלטות מבוססות תקשורת סונורית ומוסיקלית השואב רעיונות מעולם הבינה המלאכותית. בניסוי, קומץ משתתפים יחוברו זה לזה במבנה של רשת נוירונים חישובית. המשתתפים ינגנו זה לזה קטעים מוסיקליים קצרים כאשר כל נגן יונחה לבצע פעולה מסויימת בקטע שהוא מקבל, כגון קיצור או פיתוח, ואז להעביר את התוצר לנגן הבא. רישות כל הנגנים יחדיו ידמה פעולה של רשת חישובית. ברמה המחקרית, הניסוי יבחן את אופן קבלת ההחלטות של הרשת כולה. ברמה האמנותית, המיצג יביע בפני צופים את דרך הפעולה של רשת חישובית ואת הממשק שלה עם בני אדם.

בנוסף, ד"ר ליאור ארבל סייע לי מהאספקט המדעי גם בהקמת מיצב סאונד שמציג כעת במרכז לאמנות עכשווית ״הפירמידה״ בחיפה.

אודות הקורס:
מרכזו של הקורס שנקרא – סאונד כמדיום אמנותי, הייתה סביב השאלה של סאונד כמדיום אמנותי נפרד ועצמאי. בקורס למדנו על הרכיבים של הסאונד ברמה המדעית הטכנית וצללנו להאזנות וניתוחים חווייתיים של יצירות סאונד שונות ואף ביקרנו במיצב סאונד שיצרתי בעת תהליך ההקמה. לאחר התנסויות אלו התלמידים החלו ליצור עבודות סאונד מקוריות תחת הנושא – הגברת המוחלש.

התמסרות הסטודנטים לתהליך היצירה הייתה מעוררת השתאות, אפשר היה לחוש בברור בכמיהה שלהם ביצירה והבעה של המתחולל בעולמם הפנימי. דוגמא מעוררת השראה אחת  מיני רבות ניתן לשמוע בעבודת הסאונד של דאנה גומעה שהוסיפה גם כמה מילים על היצירה והתהליך:

״בפרויקט זה התבקשנו להשמיע קול שלא נשמע בדרך כלל, ומה מתאים יותר מאשר המחשבות שלי? נסיתי לשתף חוויה קשה של המסע שלי אל תוך התקפי החרדה שנגרמו כתוצאה ממחשבות יתר.

שילבתי כמה סאונדים של בעלי חיים מהאוקיאנוס שלא נשמעים בדרך כלל (ממש כמו המחשבות) יחד עם סאונדים של הסביבה בחוץ: רעשי רקע, אנשים עם הניסיונות שלי להרגיע את עצמי בלנשום עמוק ולהזכיר לעצמי שהחיים הם, כמו שפעם אומרו לי: רכבת הרים שהולכת- ״ ups and downs״.

הוספתי לרקע של כל סאונדים אלו קטע צ׳לו שאני אוהבת אשר עוזר לי בתקופות כאלו …

אז זה הקול של המחשבות שלי,

אוקיאנוס עמוק שקשה לנשום בתוכו!

קול עצום, כל כך מורגש, אבל גם כל כך מוחלש!

אז תנשמו עמוק, ונסו להאזין בעיון.

רצועת שמע – Ocean Of Thought

 

תמונות מסיור שערך ד"ר שניידרמן עם הסטודנטים.ות במרכז "לאמנות עכשיו- הפרמידה", חיפה

  • ד"ר אלעד שניידרמן