קונצרט מקהלה – אביב תשפג

2.7.2023 20:00


המחלקה ללימודים הומניסטיים ואמנויות שמחה להציג:
קונצרט חגיגי לסיום סמסטר אביב תשפ"ג

רועי נחליאלי. מיסה עם רה מז'ור 2023 (פרקים נבחרים)

2.7.2023 יום ראשון, שעה – 20:00, אולם צ'רצ'יל, טכניון חיפה


מלחין – רועי נחליאלי

סולן אורח: יורם חאיטר – באס 

מקהלת הטכניון

סולנים מהמקהלה: הילה גלנץ – סופרן , הדס לוי – מצו-סופרן, לירן ביניאשבילי – טנור

פסנתרנים: פאני שפיץ, מיכאל ליבוביץ

מנהל מוסיקלי ומנצח:  לאונטי וולף


לתוכנית המלאה לחצו כאן
או ראו מטה בקובץ PDF

לצפייה באירוע


אודות היצירה 

המיסה ברה מז'ור נכתבה בין 2019-2023 לטקסט של המיסה הקתולית הנוצרית. העבודה על המיסה החלה בתחילת שנת 2019 בתור מיסה א קפלה, כהמשך ליצירות הא קפלה המוקדמות של המלחין. לקראת סוף שנת 2019 שונה ייעודה של היצירה למיסה למקהלה, סולנים, ותזמורת. שרידים לגרסת הא קפלה ניתן למצוא בהקדמה ובנושא הראשי של הקירייה. עיקר העבדוה התבצעה בין סוף 2022 לתחילת 2023, והיא נחתמה בתחילת מרץ.

החלק הראשון של המיסה הוא הקירייה-גלוריה, והוא מכיל ארבעה פרקים עיקריים. הקירייה ("אדון, רחם") מתחיל בהקדמה איטית ברה מינור המורכבת מקאנון בין מקהלת הנשים לגברים, בליווי מינימלי של שני הפסנתרים. הפרק עצמו כתוב ברה מז'ור בצורת סונטה, כאשר הסולנים שרים את הנושא המשני. הגלוריה מורכבת משלושה פרקים נפרדים. הראשון מביניהם, "תהילה לאל במרומים", כתוב בסול מז'ור למקהלה וסולן טנור, והוא בצורת ABA'. הליווי של הנושא הראשי בפרק זה מופיע בתצורות רבות לאורך המיסה ומהווה את אחד הקווים המאחדים שלה. הפרק השני ("לך אנו מודים") הינו פרק סולנים איטי בסי מז'ור, הנפתח בדואט של האלט והסופרן. כניסת המקהלה בסי מינור בחלקו האמצעי מדגישה את המילים "אתה הנושא חטאת עולם, רחם עלינו", והוא מסתיים בעיבוד מקהלתי על נושא הדואט. הגלוריה נסגר בפרק מהיר ברה מז'ור ("כי אתה בלבדך הקדוש"), שבסופו פוגה על הנושא הראשי של הגלוריה עם כניסות בכל הסולמות העיקריים של הקירייה-גלוריה (רה, סול, סי, רה).

החלק השני של המיסה הוא הקרדו ("אני מאמין"), ממנו יבוצע רק הפרק האמצעי ("ונהיה בשר", סי במול מינור). זהו פרק סולנים איטי בצורת ABA, בהובלת הטנור. חלק B של הפרק כתוב בפה מינור, ומכיל פוגה מקהלתית על המילים "נצלב למעננו".

חלקה האחרון של המיסה מכיל את הסנקטוס ("קדוש"), בנדיקטוס ("ברוך"), ואניוס דאי ("שה האלוהים"). פרקים אלו קצרים יותר מחלקיה הראשונים של המיסה, וביצוע של שלושתם אורך כ-10-15 דקות. הסנקטוס הינו פרק מקהלה איטי ברה מז'ור, והנושא שלו הינו עיבוד של הנושא של הגלוריה. בניגוד אליו, הבנדיקטוס כתוב כטרצט לסולני הסופרן, האלט, והטנור, והוא פרק מהיר וקליל בלה מז'ור. הפרק המסכם של המיסה, האניוס דאי, סוגר מעגל עם הקירייה – כמוהו, הוא מתחיל ברה מינור עם הנושא של ההקדמה; כמוהו, הוא נגמר ברה מז'ור. כהמשך לבנדיקטוס, חלקו הראשון מובל ע"י סולן הבס. פוגה ברה מז'ור סוגרת את המיסה.

  • לאונטי וולף

    מנהל מוסיקלי ומנצח
  • רועי נחליאלי

    מלחין
  • ד"ר יורם חאיטר

    סולן אורח, באס
  • הילה גלנץ

    סופרן (מקהלת הטכניון)
  • הדס לוי

    מצו סופרן (מקהלת הטכניון)
  • לירן בינאשבילי

    טנור (מקהלת הטכניון)