ספריה 8

Humanities Courses

Humanities Courses

For the full list of the courses in Winter  click here

Remarks:

1 | Technion Catalog


2 |  You can take only one “Artist in Residence” course during your degree.


 3 | Click here for the following are the courses taught in English and recognized as English courses for students: Winter תשפ”ה

325009
Leaving Your Mark in Science and Art (Eng.)
Dr. Orit Wolf
Winter
2

LINK

326004
Philosophy of Time and Space
Dr. Dustin Lazarovici
Winter
2

LINK

326005
Breakthroughs in the history of mathematical thinking
Dr. Dustin Lazarovici
Spring
2

LINK

3250021
Exploring the Precursors of Modern Mechanics through Texts on the Medieval Concept of Motion
Dr. Daniel Antonio Di Liscia
winter
2
3250022- Philosophical Seminar: Technology and Humanities –  Daniel A. Di Liscia

 

Wednesday 10:30-12:30

 

“From Here to There”: Exploring the Precursors of Modern Mechanics through Texts on the Medieval Concept of Motion.

 

Modern science is credited with having developed a ‘new science of motion’ (Galileo). In our seminar, we will both challenge and support this conviction by analyzing translated original medieval texts about motion. We will begin by focusing on the concept of motion (Sessions 1-2). Session 3 will explore the medieval treatment of motion in terms of space and time, which we will connect in the following session (Session 4) to the geometrical representation of qualities and motions (the ‘doctrine of configurations’). In Sessions 5 to 10, we will focus on various problems in Aristotelian dynamics, analyzing causality, the role of the medium, and resistance. This will include discussions of the impetus theory as applied to projectile motion, the acceleration of falling bodies, and the possibility of motion in an empty space. During the final two sessions, we will examine special cases that are both fascinating and characteristic of the late Middle Ages: the debates on the Earth’s rotation (Session 11), and a unique chapter on angelology (Session 12). Here, we will explore concepts like instantaneous motion and beings passing through walls—with physical explanations. The first session will be dedicated to introducing the general topic of the seminar and the working methodology. In the final session, we will address the problem of continuity between medieval natural philosophy and modern mechanics by reading selected passages from key modern authors.

 

מכאן לשם”: חקר הקודמים למכניקה מודרנית דרך טקסטים על המושג הימי של תנועה.

מדע מודרני זוכה להכרה שפיתח “מדע חדש של תנועה” (גלילאו). בסמינר שלנו, אנו נאתגר ונחזק תפיסה זו על ידי ניתוח טקסטים מקוריים מהתקופה הימיונית שתרגמו על תנועה. נתחיל במוקד על המושג תנועה (מושבים 1-2). מושב 3 יחקור את הטיפול של ימי הביניים בתנועה בהקשר של מקום וזמן, ונקשר זאת במושב הבא (מושב 4) לייצוג הגיאומטרי של תכונות ותנועות (ה’דוקטרינה של קונפיגורציות’). במושבים 5 עד 10, נתרכז בבעיות שונות בדינמיקה האריסטוטלית, ננתח סיבתיות, את תפקיד התווך וההתנגדות. זה יכלול דיונים על תאוריית ההנעה כפי שהיא מיושמת על תנועת פרויקטים, האצה של גופים נופלים, והאפשרות של תנועה בחלל ריק. במהלך שני המושבים האחרונים, נבחן מקרים מיוחדים שהם גם מרתקים וגם אופייניים לסוף ימי הביניים: הדיונים על סיבוב כדור הארץ (מושב 11) ופרק ייחודי על אנגלולוגיה (מושב 12). כאן, נחקור מושגים כמו תנועה מיידית ויצורים העוברים דרך קירות—עם הסברים פיזיקליים. המושב הראשון יהיה מוקדש להקדמה לנושא הכללי של הסמינר ולשיטה העבודה. במושב הסופי, נתייחס לבעיה של רציפות בין הפילוסופיה הטבעית של ימי הביניים למכניקה מודרנית על ידי קריאה של קטעים נבחרים מאתרים מודרניים מרכזיים.

 

 

1 Introduction Presentation of the course: Methodology, readings, and key notions (nature, cosmos and motion within the Medieval worldview).
2 What kind of thing is motion? The sources (Aristotle, Averroes) and Albert the Great’s discussion on “the fluent form” and “flow of the form”.
3 What kind of word is “motion”? Exploring linguistically the limits of a physical theory:  Ockham, Buridan and Pseudo-Marsilus of Inghen.
4 How much motion? Motion according “to the effects” in space and time. Instantaneous velocity. Uniform and accelerated motion. The mean degree theorem according to Heytesbury’s Rules for solving sophismata.
5 How to represent motion? Geometrizing  intensities:  Oresme’s configuration doctrine applied to motion and qualities.
6 Stopping to exist Averroes’ text 71 on the role of resistance and time.
7 Why motion? Averroes and Aquinas on the strong principle of causality in medieval physics.
8 Motion without any contact? Buridan Questions on Physics and the problem of the projectile motion.
9 Even more “motion”? Buridan and Oresme on the acceleration of the falling bodies.
10 Nothing around motion Thomas Aquinas  and Henry of Ghent on the possibility of motion in a hypothetical vacuum.
11 Moving the Earth in the Middle Ages? Nicole Oresme’s arguments regarding the possibility of the Earth’s rotation (Livre du Ciel et du monde II.25)
12 Fast Messengers The motion of the angels in Thomas Aquinas Summa Theologica.
13 Final discussion The continuity between late medieval natural philosophy and modern mechanics (selected passages by Galileo, Kepler, Descartes, Leibniz and Newton).
  1. Course Structure: The course will primarily involve reading original texts that have been translated into English. These texts are expected to be around 20 pages in length.
  2. Participation: Active participation in the course will be crucial, likely involving discussions, presentations, or other interactive elements based on the reading material.
  3. Additional Texts: Depending on the number of participants, there may be additional texts added to the syllabus. This suggests the course might adapt its reading material according to the size of the class. Students will be provided with the reading materials.

 

 

326008
Texts in Western Culture: Non-fiction (Eng.)
Prof. Justin Erik Smith
Winter
2

LINK